Hovedpine

​De fleste mennesker har på et tidspunkt oplevet at have hovedpine, for de fleste er hovedpine af mild og forbigående karakter, uden behov for behandling

For andre kan hovedpinen blive af længerevarende karakter, og opleves kraftig og forstyrrende i ens hverdag så det kan være udfordrende at passe job, skole eller fritidsinteresser. Her kan din osteopat eller fysioterapeut hjælpe med vejledning og behandling.

​Vidste du at 8 ud af 10 personer angiver at have haft hovedpine inden for det seneste år? Hovedpine er meget udbredt blandt befolkningen, findes i rigtig mange former og størrelser.

Man kan generelt opdele hovedpine i to grupper, de primære hovedpinetyper som fx migræne, spændingshovedpine, klyngehovedpine, trigeminusneuralgi, og de sekundære hovedpinetyper, som er hovedpine der opstår ifm anden tilstand eller sygdom som fx feber, hovedtraumer eller efter indtag af for meget alkohol eller medicin.

Symptomerne på hovedpine kan variere meget fra person til person, men vil oftest føles som en trykkende, dunkede eller jagende hovedsmerter som varierer i tid og intensitet. Nogle kan også opleve lys- eller lydoverfølsomhed, smerter bag øjnene, kvalme eller svimmelhed.​

Den mest almindelige hovedpine vi ser på klinikken er spændingshovedpine, som skyldes stramme eller spændte muskler i nakke/skulder regionen. Symptomerne på spændingshovedpine vil ofte være trykkende, klemmende, pressende smerter i baghovedet/nakken, i panden/over øjnene eller på issen. Mange oplever også svimmelhed.

Hos Odense Rygklinik ser vi rigtig mange patienter om året med hovedpine, da dette er et af vores specialer. Lider du af hovedpine? Så book din tid allerede nu hos vores eksperter, eller kontakt os for en uforpligtende samtale.​​