Rygsmerter

Lænderyggen er en vigtig del af ryggen, og her er mange kræfter på spil fra både led, store muskler og andre strukturer som skal arbejde sammen for at den kan fungere optimalt. Opstår der ubalance eller skader på nogle af disse, kan der hurtigt opstå smerter.

Lænderygsmerter er et meget udbredt samfundsproblem. Det anslås at ca 60-70% af befolkningen vil få lænderygsmerter en eller flere gange i løbet af livet. Det er meget almindeligt at inddele lænderyg smerter i to kategorier. Akutte lænderygsmerter som varer mindre end 6 uger, og dem af kroniske eller længerevarende karakter, som varer i mere end 12 uger.

​For 90% af dem som får akutte lænderygsmerter, vil disse være ovre inden for 6 uger. I de fleste tilfælde vil behandling ved en osteopat eller fysioterapeut forkorte forløbet af dine smerter, og du vil ud over manuel behandling, også få konkret vejledning og øvelse, som du kan bruge derhjemme for at fremskynde processen.

For 80-90% af alle rygsmerter vil der være tale om lændehold, eller smerter relateret til muskulaturen eller facetleddene (de led som er mellem hver ryghvirvel). Disse typer af smerter opstår som regel relativt akut ved at man laver en forkert bevæger, samler noget op fra gulvet eller ved overbelastninger.

Nogle gange kommer smerterne med det samme, andre gange bygger de sig op over en dag eller to hvor de så topper. Ca 10% af alle rygsmerter relateret sig til discus problemer eller forsnævringer i ryggen. Dette medføre tryk på nerverødderne i lænden, som kan give udstrålende smerter og følelsesløshed i benet og foden. 1-5% af alle rygsmerter skyldes sjældnere tilstande som fx brud eller gigtsygdomme.

​Nogle af de hyppigste årsager til lænderygsmerter er:

Facetledssyndrom.
​Som er smerter fra facetleddene. Der kan være tale om låsninger, eller inflammation omkring leddene som giver smerter når du bevæger dig, hoster, nyser eller skal løfte noget. Smerterne er ofte værre i nogle bestemte bevægelser and andre og smerterne kan nåde opleves som skarpe jag i ryggen, eller som værende mere konstant.

Muskelskade.
Her kan både være tale om fibersprængning eller forstrækning af nogle af ryggens muskler. Også her kan smerten oplevet som meget skarpe jag i ryggen når du bevæger dig, eller bruger ryggen i bestemte stillinger.

Bækkenløsning.
​Er en tilstand som nogle gravide oplever under og efter deres graviditet. Årsagen skal findes i det hormonelle system, idet kroppen under graviditeten øger produktionen af hormonet relaxin. Relaxin har til formål at “blødgøre” Ledbåndene, hvilket er praktisk når man skal føde et barn, men for nogle kan det betyde smerter i og omkring bækkenledende. Smerterne oplevet ofte fortil ved symfysen og bagtil ved SI-leddene. Smerterne han ofte trække ned i balden og/eller ned over hofterne og ned på siden af lårene. Ofte vil tilstanden forbedres markant efter fødslen, da produktionen af relaxin sænkes igen.

Har du bækkensmerter? Hos Odense Rygklinik har vi bækkensmerter som et af vores specialer, og vi ser mange patienter om ugen på klinikken med smerter fra bækkenet. Book din tid allerede i dag, eller kontakt os for en uforpligtende samtale.​